donderdag 27 maart 2014

Het verhaal van Monique

Monique schreef het volgende blog:

Deze mama komt ook graag in actie. Niet voor mezelf want mijn gezin is compleet maar wel voor mijn 3 kinderen: 2 dochters en 1 zoon. Ik wens ook hen een hele fijne beval-ervaring toe. Waar niet de gynaecoloog of verloskundige, maar zij zelf de regie in handen hebben. Een ervaring waar je de rest van je leven profijt van hebt.

Ik heb aan den lijve ervaren hoe het is als je recht op zelfbeschikking genegeerd wordt!
Bij mij 1e kindje had ik een hoog BMI maar kon ik gewoon thuis bevallen wat ik ook graag wilde. Bij zwangerschap nr 2, maar 1,5 jaar later kwam ik weer bij dezelfde verloskundigenpraktijk en opeens waren er andere protocollen. Naarmate de weken vorderde bleek dat thuisbevallen met hen niet mogelijk was. Stress, zoveel stress, verdriet en machteloosheid maar een heel sterk instinct. Mijn BMI was trouwens maar 0,2% te hoog volgends protocol. 
Ik had bij mijn 1e kindje al bewezen dat ik met mijn BMI ongecompliceerd een kindje kon dragen en kon baren. Vol vertrouwen in mijn kunnen maar heel wanhopig ging ik op zoek naar een verloskundige die mij wel wilde begeleiden. Gelukkig heb ik die gevonden en heb ik nog 2 keer thuis een kindje mogen baren. Ervaringen waar ik heel trots op ben!

Ik vind het heel storend dat het krijgen van baby's zo om protocollen draait en dat er geen tijd/geld is om naar elke individu te kijken. Gynaecoloog en verloskundige hanteren beiden hetzelfde protocol, want dat hebben we toch afgesproken. Dus de casus met beiden bespreken is volledig zinloos. 

Ik heb door deze situatie het verschil mogen ervaren tussen een groeps verloskundigenpraktijk en een caseload vroedvrouw- en man. En wat een verschil!

De zorg van een vroedvrouw- of man wens ik ook mijn kindjes toe!

Monique

Wil je ook een blog, artikel of iets anders plaatsen? Stuur je inbreng dan dan naar actie@geboortebeweging.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten